Li he manllevat a Francesc Serés la meitat del títol d’aquesta entrada, però a diferencia del llibre de Serés, que ens parla de la Franja de Ponent, avui voldria presentar unes altres fronteres, les urbanes, o aquells espais anomenat els afores o ravals de les ciutats.
Estem parlant d’espais no del tot agradables a la vista quan voreges les ciutats, espais que des de petit he vist en agafar el tren fins a sortir completament de la ciutat. Espais en transformació i a la vegada desordenats i fins i tot bruts i deixats.
Considerat un referent per al documentalisme urbà, amb un estil descriptiu i directe, Manolo Laguillo va començar a partir de 1978 un treball d’exploració geogràfica de la ciutat en plena transformació. L’activitat fotogràfica de Laguillo va conduir a la construcció de la imatge de la ciutat allunyada dels espais tradicionals de representació històrica, en el seu intent de captar el paisatge real concretament a Barcelona.
Laguillo, va ser també pioner a fotografiar les perifèries metropolitanes, els polígons industrials o les zones portuàries que van començar a articular la idea de ciutat difusa des de finals dels anys setanta, en què ja no existeix la distinció massa clara entre el camp i la ciutat.
A les imatges de Laguillo hi ha la plasmació dels efectes d’un nou model econòmic sobre el paisatge, en la línia documental renovadora dels setanta, que exigia noves mirades sobre el paisatge urbà.
En aquest sentit és una figura clau de la nova topografia, tendència que va aglutinar en els anys setanta a un grup d’artistes l’objectiu dels quals va ser trencar amb els conceptes tradicionals de la fotografia de paisatge i perseguir una imatge del territori, desproveïda d’anècdota i que concentrés les tensions socials, econòmiques i polítiques que implicava la transformació urbana.
Gran part de les seves sèries fotogràfiques representen un arxiu documental de l’alteració d’una ciutat al servei dels mecanismes d’especulació i exclusió de l’urbanisme contemporani.
En definitiva, Manolo Laguillo és un renovador de la pràctica documental urbana, amb la qual s’actualitza el model de la fotografia de carrer dominat pel reportatge de caràcter més humanista. En aquesta entrada també, hi ha imatges preses durant el 2020 en plena pandèmia de la Covid, durant confinament domiciliari que desertitza els carrers i avingudes de la ciutat.