Alexander Ródtxenko (1902 – 1956) va ser escultor, pintor, dissenyador gràfic i fotògraf. En el camp de la fotografia va ser un innovador i constructor d’una proposta visual diferent, sempre amb un objectiu de compromís social.
La línia i el ritme de les seves fotografies accentuen la sensació d’ordre de les seves imatges i ajuden a transmetre el missatge social que cerca. Sovint acompanya la línia amb enquadraments oblics que aporten dinamisme a la imatge.
Així, va usar la càmera per a crear sensacions desconcertants. Les seves fotografies solien ser o plans zenitals o plans oposats totalment al pictorialisme que impactaven a l’espectador, provocant-li dificultats per a reconèixer l’objecte fotografiat. Va ser així com Ródtxenko es va proposar alliberar la fotografia de totes les convencions i punts de vista comuns en l’època, cosa que el va convertir en un dels més importants pioners del constructivisme fotogràfic.
El 1928 Ródtxenko va escriure sobre fotografia un manifest en el qual justificava l’ús d’aquests plans tan poc usuals. Aquesta tasca la feia gràcies a la càmera Leica, que tenia un format molt manejable per a aquests punts de vistes tan difícils d’executar:
«Si es desitja ensenyar a l’ull humà a veure d’una manera nova, és necessari mostrar-li els objectes quotidians i familiars sota perspectives i angles totalment inesperats i en situacions inesperades; els objectes nous haurien de ser fotografiats des de diferents angles, per oferir una representació completa de l’objecte.»