![](https://blog.fotopsia.org/wp-content/uploads/sites/418/2021/05/alexander-rodchenko-portrait-mother-1.jpg)
Alexander Ródtxenko (1902 – 1956) va ser escultor, pintor, dissenyador gràfic i fotògraf. En el camp de la fotografia va ser un innovador i constructor d’una proposta visual diferent, sempre amb un objectiu de compromís social.
![](https://blog.fotopsia.org/wp-content/uploads/sites/418/2021/05/1-UpBMgUZUJMc4LvDOcn1e2Q-683x1024.jpeg)
La línia i el ritme de les seves fotografies accentuen la sensació d’ordre de les seves imatges i ajuden a transmetre el missatge social que cerca. Sovint acompanya la línia amb enquadraments oblics que aporten dinamisme a la imatge.
![](https://blog.fotopsia.org/wp-content/uploads/sites/418/2021/05/Alexander-Rodchenko-Girl-with-Leica1934-714x1024.jpg)
Així, va usar la càmera per a crear sensacions desconcertants. Les seves fotografies solien ser o plans zenitals o plans oposats totalment al pictorialisme que impactaven a l’espectador, provocant-li dificultats per a reconèixer l’objecte fotografiat. Va ser així com Ródtxenko es va proposar alliberar la fotografia de totes les convencions i punts de vista comuns en l’època, cosa que el va convertir en un dels més importants pioners del constructivisme fotogràfic.
![](https://blog.fotopsia.org/wp-content/uploads/sites/418/2021/05/Escalera-de-socorro-C2A9-Aleksandr-Rodchenko.-VEGAP-Madrid-2009-682x1024.jpg)
El 1928 Ródtxenko va escriure sobre fotografia un manifest en el qual justificava l’ús d’aquests plans tan poc usuals. Aquesta tasca la feia gràcies a la càmera Leica, que tenia un format molt manejable per a aquests punts de vistes tan difícils d’executar:
![](https://blog.fotopsia.org/wp-content/uploads/sites/418/2021/05/0ae474b61c0158266847a9442a287a68-679x1024.jpg)
«Si es desitja ensenyar a l’ull humà a veure d’una manera nova, és necessari mostrar-li els objectes quotidians i familiars sota perspectives i angles totalment inesperats i en situacions inesperades; els objectes nous haurien de ser fotografiats des de diferents angles, per oferir una representació completa de l’objecte.»
![](https://blog.fotopsia.org/wp-content/uploads/sites/418/2021/05/08-Alexander-RODCHENKO_Stairs_1930-q-1024x752.jpg)