L’ibon Blanc de Lliterola

L’Ibon Blanc de Lliterola, juliol 1968.

Era per la segona quinzena del mes de juliol i tot just acabava de fer 14 anys. Estàvem pujant al meu primer tres mil, el Perdiguero (3222 metres), des del refugi d’Estós. Havíem sortit a les cinc del matí i baixant fins a la cabana de Turmo havíem enfilat per la tartera del Perdigueret fins al collado Ubago (2720 m.). Des d’allà ja vàrem veure un estany gelat, però no va ser fins a fer el cim, desprès de superar una carena sense fi de blocs de granit, que no el vaig fotografiar. Crec que era el meu primer o segon rodet fotogràfic amb la Werlisa I. No vaig veure les fotos revelades fins al cap d’un munt de dies. La foto en blanc i negre, com es pot observar, no té cap mena de qualitat tècnica, però, avui en dia, quan la miro encara m’emociono. No havia vist mai un estany gelat, ni creia que a l’estiu cap estany es pogués conservar completament gelat. Amb el temps n’he vist molts de gelats a l’hivern, i a la primavera amb els típics colors blanc blavosos del desgel que tan m’havien agradat.

No vaig tornar-hi fins al cap de 26 anys, l’agost de 1994. En aquesta ocasió vaig fer la ruta pel barranc de Lliterola, fins al costat mateix del portal de Remuñe, passant per el preciós ibonet de Lliterola. Aquest cop vaig fer la ruta tot sol i recordo que arribat a l’estany vaig decidir no fer la mateixa ruta de baixada, doncs havia trobat massa dificultats en l’ascensió des de l’ibonet al Portal. Vaig estar una bona estona contemplant l’estany (completament desgelat i sense les sensacions de quan el vaig veure per primer cop, tot i que l’espectacle no deixa de ser magnífic), i desprès vaig fer el descens per el collado Ubago i tartera del Perdigueret, que era per on, tants anys enrere havíem pujat per fer el Perdiguero. Vaig arribar a l’aparcament de la Vall d’Estós a les vuit del vespre, havent sortit a les 9 del matí pel sender de Remuñe.

L’ibon blanc de Lliterola, agost 1994

The White Lake of Lliterola

It was the second half of July and I had just turned 14 years old. We were climbing my first three thousand, the Perdiguero (3222 meters), from the Estós refuge. We had left at five in the morning and going down to the Turmo hut we had climbed the Perdigueret scree to the Ubago pass (2720 m.). From there we saw an icy pond, but it wasn’t until we reached the top, after overcoming an endless ridge of granite blocks, that I didn’t photograph it. I think it was my first or second roll photo shoot with the Werlisa I. I didn’t see the photos revealed until a bunch of days later. The black-and-white photo, as you can see, doesn’t have any technical quality, but today, when I look at it, I’m still excited. He had never seen an icy lke, nor did he believe that in summer no lake could be kept completely frozen. Over time, I’ve seen a lot of frozen lakes in the winter, and in the spring with the typical bluish-white colors of the thaw that I loved so much.

White Lake of Lliterola, july 1968

I did not return until 26 years later, in August 1994. On this occasion I made the route through the Lliterola ravine, right next to the Remuñe portal, passing by the beautiful Lliterola ibonet. This time I did the route alone and I remember that when I got to the lake I decided not to do the same descent route, because I had found too many difficulties in the ascent from the little lake to the Portal. I had a good time contemplating the lake (completely thawed and without the sensations of when I first saw it, although the show is still magnificent), and then I made the descent down the Ubago pass and scree of the Perdigueret, which was where, so many years ago we had climbed to make the Perdiguero. I arrived at the Vall d’Estós car park at eight in the evening, having left at 9 in the morning on the Remuñe path.

White Lake of Lliterola, august 1994

Le Lac Blanche de Lliterola

C’était la deuxième quinzaine de juillet et je venais d’avoir 14 ans. Nous grimpions mes premiers trois mille, le Perdiguero (3222 mètres), depuis le refuge d’Estós. Nous étions partis à cinq heures du matin et en descendant vers la cabane Turmo nous avions gravi les éboulis du Perdigueret jusqu’au col d’Ubago (2720 m.). De là, nous avons vu un étang glacé, mais ce n’est que lorsque nous avons atteint le sommet, après avoir surmonté une crête sans fin de blocs de granit, que je ne l’ai pas photographié. Je pense que c’était ma première ou ma deuxième séance photo avec Werlisa I. Je n’ai vu les photos révélées que quelques jours plus tard. La photo en noir et blanc, comme vous pouvez le voir, n’a aucune qualité technique, mais aujourd’hui, quand je la regarde, je suis toujours excitée. Il n’avait jamais vu d’étang glacé, et il ne croyait pas non plus qu’en été aucun étang ne pouvait être maintenu complètement gelé. Au fil du temps, j’ai vu beaucoup de lacs glaces en hiver et au printemps avec les couleurs blanc bleuâtre typiques du dégel que j’aimais tant.

Le Lac Blanche de Lliterola, juillet 1968

Je ne suis revenu que 26 ans plus tard, en août 1994. A cette occasion, j’ai parcouru le ravin de Lliterola, juste à côté du portail de Remuñe, en passant par la belle Lliterola ibonet. Cette fois j’ai fait le parcours seul et je me souviens qu’en arrivant au lac j’ai décidé de ne pas faire le même parcours de descente, car j’avais rencontré trop de difficultés dans l’ascension de l’ébène au portail. J’ai passé un bon moment à contempler le lac (complètement dégelé et sans les sensations de la première fois que je l’ai vu, bien que le spectacle soit toujours magnifique), puis j’ai fait la descente par le col d’Ubago et les éboulis du Perdigueret, où, il y a tant d’années, nous étions montés pour faire le Perdiguero. Je suis arrivé au parking de la Vall d’Estós à huit heures du soir, étant parti à 9 heures du matin sur le chemin de Remuñe.

Le Lac Blanche de Lliterola, août 1994

Esta entrada fue publicada en Indrets, Una mica d'història. Guarda el enlace permanente.